tirsdag den 17. februar 2009

Ny Institutionel teori

Vi har valgt at bruge sociologisk ny intitutionel teori til vores feltanalyse. Altså som teoretisk ramme til at forstå sundhedscenterarenaen og hvad der fremmer og hindrer tværfagligt arbejde.

Og jeg har så læst en del om denne teori, og den er spændende og overbevisende i dens tro på at forstå organisationer gennem kulturspecifikke processer osv. Jeg kender nu en del til teoriens grundlæggende tro på hvordan verden hænger sammen. Men hvordan gør man så? Altså hvordan bruger jeg det helt konkret til at forså vores felt? Og jo jo jeg er ude og finde andre undersøgelser der bruger den teori og se på hvordan de gør, men det er altså lidt svært.

Jeg har fundet March og Olsen som skulle være klassiske inden for denne teori. De siger at institutioner består af to sæt regler; de formelle og de uformelle. Og de uformelle kan deles yderligere op i uskrevner normer for adfærd og ubevidste kognitive regler. Men skal man så dele alle de observationer man har af feltet op i de niveauer? Fx på statsniveau, der er selvfølgelig loven som formel regelgivning, og så er der måske også nogen diskurser og tendenser som påvirker sundhedscentrene uformelle. Eller hvad, hmm...

Ingen kommentarer: